r תורה ומוסר - נוסח תימן

תורה ומוסר

23 ינואר



  • נר ה' נשמת אדם, יש האומרים: הנה כמה גדול החושך שבאדם, שיש צורך בנר ה' להאיר אותו, אבל אנו אומרים: ראה גודל גדלותו של האדם, שנר ה' מאיר בו.


  • "לא יהיה בך אל זר – זה יצר הרע", הוה אומר: שכל האדם גדול ומחוסן כל-כך מסטיה וחטא, הודות הצלם אלוהים שבו, שיש צורך שהמטעה אותו, יהא כוחותיו בבחינת אל!


  • שלשה הם המביאים למוסר: בקשת האמת באמת, הכרת עצמו, וחוש השמיעה – רצון לשמוע מוסר.


  • במוסר שני ענינים: בלימוד שטתי – מקבלים ידיעה, בהקשבה רצינית – רוכשים הבנה, אם שני אלה לא תעשה – תשאר בחיים תועה


  • חכמת המוסר נסתרת מהאדם, וקשה להשיגה יותר מכל חלקי התורה – לפני ידיעתה, ומתקבלת ומובנת בפשטות – מגודל אמיתותה – לאחר ידיעתה.


  • חכמת המוסר כפעולת המיקרוסקוף: לראות את האור הגדול הזורח, בוקע ועולה מדברי חז"ל.


  • הלומד מוסר בהכנה שיטחית – ישתומם: כדברים פשוטים אולי יחשבם. אך גנזי חכמה מתגלים למתבוננים, ומאירים כאור הקשת לנכונים.


  • נכון, לימוד המוסר כאילו יגון ותוגה – בראשיתו, אבל שמחת הנפש ונעימות החיים – באחריתו.


  • להתהפך מ"רע" ל"טוב" בלי מוסר – כראיה בלי עינים וכשמיעה בלי אוזנים.


  • הצעד הראשון במוסר: חיפוש חסרונותיו ובקרת בהטובים שבמעשיו.


  • מוסר מכניס סדר ובהירות באוצרות הרוחניים, ומוסר – גם בבכיה ובדמעות מגלה פגמים.


  • ההפך ממוסר מהו? – מצות אנשים מלומדה.


  • מה היא היראה ואיך קנייתה? – אחת היא: התרוממות מהשיגרה ולהתבונן בדברים הידועים לכל.


  • המפתח לשערי תורה – יראת שמים. והמפתח ליראת שמים – לימוד המוסר בהתפעלות הנפש.


  • לימוד המוסר זה לא מעלה, חסידות, או דרגה, ואין בזה מקום לגאוה, אבל הוא הכרחי לטהר נפש איש חולה, המבקש לחסרונותיו תרופה.


  • לימוד המוסר הוא עץ חיים המחיה ומציל את האדם לבל יתנוון ויטבע בים ההרגלים.


  • לימוד המוסר בהתפעלות פורץ את אטמי הלב ומחסומיו, ואור השכל חודר ומתפשט בהאדם ובמחבואיו.


  • הכל מחויבים בלימוד המוסר: מהרב היושב על כסא משפט עד הפועל אשר אחרי הריחיים.


  • אם על ידי לימוד המוסר שלא  האדם כל חייו, ימנע מחטא אחד מלשון הרע אחת – הכל כדאי.


  • העליה במעלות רוחניות – קשה, והירידה- קלה.


  • כמו הקשר בחוט, מחזיק את הפנינים, כן בתורה ובחכמה עירבבת יראת שמים – יתקיימו, לא יאבדו ולך יהיו קנויים.


  • "משה קבל תורה מסיני ומסרה ליהושע". התנא מלמדנו יסוד גדול בלימוד התורה, שצריך להיות בהבנה עמוקה ובבהירות יתירה,, שיוכל להסביר גם לאחרים, ואם קשה לו להבהיר לזולת הסברה – ז. א. שגם לו חסר ההבנה.


  • המתנגד ללימוד התורה – הוא היצר הרע, אף על פי כן, יש והוא המעורר "שקידה", ללמוד גמרא דוקא בחצי השעה הקבועה למוסר – כנראה שכדאי לו "העיסקה" הזאת…


  • מה הכי יקר לאדם? – החיים. עלינו אם כן, למלא תוכן חיינו ולרוממו בהכי חשוב- תורה ומוסר.


  • יש כותבים שמצוה ללמוד בכל יום דף בספרי מוסר, ותלמידי רבי ישראל קבעו, ללמוד בכל יום חצי שעה מוסר- ואיכא בינייהו.


  • בקלם היו אומרים: החי חיים פשוטים- נשאר פשוט _אז מען לעבט פשוט – בלייכט מען פשוט..)


  • מי שלמד מוסר ואין לו רצון לחזור וללמוד – סימן שלא למד.


  • מי שלמד פעם מוסר כראוי – לא ישכח אותו רגע לעולם.


  • כל ספרי המוסר מוכיחים לירא את ה', וספר "מסלת ישרים" מורה את הדרך איך לירא את השם.

0