לק"י נוסח תימן-פורטל קהילות תימן

כתובתינו: רחוב בירנבוים 26 בני ברק
טלפון: 03-6781444

שעות פתיחה: א-ה 10:00-21:00 יום ו' 9:00-13:00 

ברוכים הבאים! 

הצטרפו לרשימת התפוצה
שלח לחבר
חדשות
חנות
רדיו שבזי
תוכן
הלכות
מוזיקה
אודיו
וידאו
חיי קהילה
גלריה
ליל הסדר בירושלים תשע"ט

לשון הזהב

מאת הרב נתנאל רענן - nr054845@gmail.com

 

כל הזכיות שמורות

 

 

לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת בְּשַׁלַּח

לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת בְּשַׁלַּח

ח' – בִּרְאֹתָ֥ם מִלְחָמָ֖ה – יפריד אך מעט בין הדבקים. אך ייתן לב שלא יישמע כטעם מפריד. וכן בהמשך הפרשה אֲשֶׁ֨ר רְאִיתֶ֤ם (יד יג) אֲנָשִׁ֤ים מִמֶּ֙נּוּ֙ (טז כ) עִם־מֹשֶׁ֔ה (יז ב) יָרִ֥ים מֹשֶׁ֛ה (שם יא).

17/01/2019
לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת בֹּא

לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת בֹּא

ד' – אִם־מָאֵ֥ן – יפריד אך מעט בין הדבקים. אך ייתן לב שלא יישמע כטעם מפריד. וכן בהמשך הפרשה אַתֶּ֣ם מְבַקְשִׁ֑ים (פסוק יא) וְגַם־מִקְנֵ֜נוּ (פסוק כו) בֶּן־נֵכָ֖ר (יב מד) פֶּֽטֶר־רֶ֖חֶם (יג יב,טו).
1/01/2019
לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת וָאֵרָא

לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת וָאֵרָא

כ"ה – וַיַּ֨ךְ הַבָּרָ֜ד – ייתן לב לא לבלוע בקריאתו את האות ה"א בתחילת תיבת הַבָּרָד, וכן כל כיוצא בזה. ופעם אמר לי זקן בקי אחד שעל כגון זה המליצו רבותיו את הפסוק אֲבָנִים שְׁלֵמוֹת תִּבְנֶה .
1/01/2019
לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת שְׁמוֹת

לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת שְׁמוֹת

י' – לֹא֩ אִ֨ישׁ דְּבָרִ֜ים אָנֹ֗כִי – תיבת אָנֹ֗כִי מלעיל וההטעמה בנו"ן. אע"פ שהכלל שנמסר במסורת התיג'אן שתיבת אָנֹכִי מוטעמת מלעיל רק בטעמים אתנחא סוף פסוק זקף קטן וזרקא, ישנם שבעה מקומות יוצאים מהכלל וזהו אחד מהם.
26/12/2018
לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת וַיְחִי

לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת וַיְחִי

כ"ח – שְׁבַ֥ע עֶשְׂרֵ֖ה – יפריד אך מעט בין הדבקים. אך ייתן לב שלא יישמע כטעם מפריד. וכן בהמשך הפרשה לְפֶ֥שַׁע עַבְדֵ֖י (נ יז) עַל־לִבָּֽם (שם כא).
13/12/2018
לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת וַיִּגַּשׁ

לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת וַיִּגַּשׁ

ז' – יָֽלְדָה־לִּ֖י – תיבת יָלְדָה מלעיל והלמ"ד בתיבת לִּי בדגש חזק מדין אתי מרחיק. וכן בהמשך הפרשה אַ֥רְצָה כְּנָֽעַן (מה יז) בְּאֵ֣רָה שָּׁ֑בַע (מו א) יָֽלְדָה־לּוֹ֙ (שם כ) אַ֥רְצָה גֹּֽשֶׁן (שם כח) הָֽבָה־לָּ֣נוּ (מז טו).
12/12/2018
לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת מִקֵּץ

לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת מִקֵּץ

י"ב – וַיִּפְתׇּר־לָ֖נוּ – התי"ו בקמץ ולא בחולם מפני המקף. ובטעם הדבר כתבתי לעיל בפרשת חיי־שרה קחנו משם.
י"ח – וִיפֹ֣ת תֹּ֑אַר – תיבת וִיפֹת מלרע למרות קירוב הטעמים.
12/12/2018
לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת וַיֵּשֶׁב

לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת וַיֵּשֶׁב

ב' – שְׁבַע־עֶשְׂרֵ֤ה – יפריד אך מעט בין הדבקים. אך ייתן לב שלא יישמע כטעם מפריד. וכן בהמשך הפרק אִם־מָשׁ֥וֹל (פסוק ח) וְהַבּ֣וֹר רֵ֔ק (פסוק כד) לֶֽאֱכׇל־לֶחֶם֒ (פסוק כה) אֲנָשִׁ֨ים מִדְיָנִ֜ים (פסוק כח).
25/11/2018
לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת וַיִּשְׁלַח

לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת וַיִּשְׁלַח

ח' – וַיַּ֜חַץ אֶת־הָעָ֣ם אֲשֶׁר־אִתּ֗וֹ – כאן תיבת וַיַּחַץ בטעם מפריד, ולקמן (לג א) וַיַּ֣חַץ בטעם מוליך.
י"א – וְעַתָּ֥ה הָיִ֖יתִי – יבטא היו"ד בתיבת הָיִיתִי כמשפטה שלא יישמע הָאִיתִי.
20/11/2018
לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת וַיֵּצֵא

לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת וַיֵּצֵא

ג' – וְגָלְל֤וּ אֶת־הָאֶ֙בֶן֙ – כאן תיבת הָאֶבֶן בפשטא. ולקמן (פסוק ח) וְגָֽלְלוּ֙ אֶת־הָאֶ֔בֶן בזקף, ובהמשך (פסוק י) וַיָּ֤גֶל אֶת־הָאֶ֙בֶן֙ בפשטא. ו' – בָּאָ֖ה – מלרע, ולקמן (פסוק ט) בָּ֗אָה מלעיל, ועיין רש"י.
13/11/2018
לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת תּוֹלְדֹת

לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת תּוֹלְדֹת

כ"ט – אִם־תַּעֲשֵׂ֨ה – השי"ן בצירי שלא כמשפטה.
אַתָּ֥ה עַתָּ֖ה – יבחין בין מבטא האל"ף למבטא העא"ן.
7/11/2018

לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת חַיֵּי שָׂרָה

ג' – וַיָּ֙קׇם֙ אַבְרָהָ֔ם – כאן תיבת וַיָּקָם בפשטא ולקמן (פסוק ז) בדרגא.
ט' – יִתְּנֶ֥נָּה לִּ֛י –הלמ"ד בדגש חזק מדין דחיק. וכן נְתַתִּ֥יהָ לָּ֖ךְ (פסוק יא) יֶשְׁךָ־נָּא֙ (כד מב) יָֽלְדָה־לּ֖וֹ (שם מז).
1/11/2018
לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת וַיֵּרָא

לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת וַיֵּרָא

כ"ד – אוּלַ֥י יֵ֛שׁ – יפריד אך מעט בין הדבקים וכן בהמשך הפרק. אך ייתן לב שלא יישמע כטעם מפריד. וכן בהמשך הפרשה בָּ֣ם מְאֹ֔ד (יט ג) אֶל־לוֹט֙ (שם ה) אֶל־ל֗וֹט (שם יב) וַיַּ֩עַל֩ ל֨וֹט (שם ל).
23/10/2018
לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת לֶךְ לְךָ

לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת לֶךְ לְךָ

ט"ז – וַֽיְהִי־ל֤וֹ צֹאן־וּבָקָר֙ – יזקוף מעט תיבת לוֹ להבדילה מתיבת לֹא. וכן בהמשך הפרשה וַיִּבְחַר־ל֣וֹ ל֗וֹט (יג יא) וַיִּתֶּן־ל֥וֹ מַעֲשֵׂ֖ר (יד כ) וַיִּקַּח־ל֣וֹ אֶת־כׇּל־אֵ֗לֶּה (טו י) ל֥וֹ לְאִשָּֽׁה (טז ג).
10/10/2018
לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת נֹחַ

לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת נֹחַ

ז' – מֵי הַמַּבּוּל – יזקוף מעט תיבת מֵי שלא יישמע מֵהַמַּבּוּל, וכן לקמן (ט יא) מִמֵּי הַמַּבּוּל. והיו"ד אינה יוצאת במבטא. ואף למנהג חלק מבני אשכנז שקוראים בכל אות המנוקדת בצירי כאילו כתוב אחריה יו"ד זה דרכם גם כאשר אין יו"ד אחרי הצירי ולעולם אין היו"ד יוצאה במבטא, ואכ"מ.
10/10/2018

לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת בְּרֵאשִׁית

פרק ב', ה' – שִׂ֣יחַ הַשָּׂדֶ֗ה – יקפיד לבטא אות ה"א שבתחילת תיבת הַשָּׂדֶה שלא יישמע שִׂי חַשָּׂדֶה, וכן בכל מקום שתיבה הראשונה מסתיימת באות גרונית והתיבה שלאחריה מתחילה באות ה"א וכיוצא בזה.
3/10/2018

לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת וְזֹאת הַבְּרָכָה

ב' – מִסִּינַ֥י בָּא֙ – תיבת מִסִּינַי מלרע.
ד' – תּוֹרָ֥ה צִוָּה־לָ֖נוּ – תיבת צִוָּה מלעיל מחמת המקף.
28/09/2018

לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת הַאֲזִינוּ

ו' - אָבִ֣יךָ קָּנֶ֔ךָ – הקו"ף בדגש חזק מדין דחיק. וכן בהמשך הפרשה עָבִ֣יתָ כָּשִׂ֑יתָ (פסוק טו) אֲכַלֶּה־בָּֽם (פסוק כג).
י"ג – וַיֹּאכַ֖ל – כאן תיבת וַיֹּאכַל מלרע, ולקמן (פסוק כב) וַתֹּ֤אכַל מלעיל.
21/09/2018
לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת וַיֵּלֶךְ

לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת וַיֵּלֶךְ

ז' –תָּבוֹא֙ אֶת־הָעָ֣ם הַזֶּ֔ה – כאן כתוב תָּבוֹא, ולקמן (פסוק כג) תָּבִיא֙ אֶת־בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל. ט' – וַֽיִּתְּנָ֗הּ – היו"ד בדגש חזק. וייזהר לבטא הה"א במפיק כמשפט, והה"א באה במפיק במקום לכתוב 'ויתן אותה', וכן ייזהר לקמן (פסוק יט) שִׂימָ֣הּ בְּפִיהֶ֑ם.
14/09/2018
לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת נִצָּבִים

לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת נִצָּבִים

י"ב – יִֽהְיֶה־לְּךָ֙ – הלמ"ד בדגש חזק מדין דחיק. וכן בהמשך הפרשה יִֽהְיֶה־לִּ֔י (פסוק יח) וְרָ֤בְצָה בּוֹ֙ (פסוק יט) יַעֲלֶה־לָּ֤נוּ (ל יב) וְיִקָּחֶ֣הָ לָּ֔נוּ (שם יג). י"ז – אִ֣ישׁ אוֹ־אִשָּׁ֞ה – המנהג לזקוף מעט תיבת אוֹ וכן בהמשך הפסוק.
6/09/2018
  1. לעמוד הבא
10 שנים למכון כתבי היד נוסח תימן
דפוס ברק