לק"י נוסח תימן-פורטל קהילות תימן

כתובתינו: רחוב בירנבוים 26 בני ברק
טלפון: 03-6781444 
שעות פתיחה: א-ה 10:00-21:00 יום ו' 9:00-13:00 

ברוכים הבאים! 


הצטרפו לרשימת התפוצה
שלח לחבר
חדשות
חנות
רדיו שבזי
תוכן
הלכות
מוזיקה
אודיו
וידאו
חיי קהילה
גלריה
כתר תימן 1

לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת רְאֵה

6/08/2018

פרק י"א

כ"ח וְסַרְתֶּ֣ם מִן־הַדֶּ֔רֶךְ – יפריד בין הדבקים. וכן לקמן. יפריד אך מעט בין הדבקים. אך ייתן לב שלא יישמע כטעם מפריד. וכן בהמשך הפרשה וְהֵנִ֨יחַ לָכֶ֧ם מִכׇּל (יב י) רַ֧ק קׇֽדָשֶׁ֛יךָ (שם כו) הִשָּׁמְדָ֣ם מִפָּנֶ֑יךָ (שם ל) בְּכׇל־לְבַבְכֶ֖ם (יג ד)  שֵׁ֣שׁ שָׁנִ֑ים (טו יב ויח) תָּחֵ֣ל לִסְפֹּ֔ר (טז ט).

כ"ט  – עַל־הַ֣ר גְּרִזִ֔ים – בספרי תימן אין דגש בזא"ן בתיבת גְּרִזִים.

פרק י"ב

ה' וּבָ֥אתָ שָּֽׁמָּה – תיבת וּבָאתָ מלעיל והשי"ן בתיבת שָּׁמָּה בדגש חזק מדין אתי מרחיק. וגם המי"ם בדגש חזק. ותיבה זו נמנית אצל המדקדקים בין התיבות היוצאות מן הכלל שבא בהן דגש אחרי קמץ, וסימנן ל"ב אי"ש לָמָּה בָּתִּים אָנָּא יָמָּה שָׁמָּה. וכן בהמשך הפרשה וְאָכַ֣לְתָּ שָּׁ֗ם (יד כו) וְעָשִׂ֣יתָ פֶּ֔סַח (טז א) וְזָבַ֥חְתָּ פֶּ֛סַח (שם ב).

ל' – וְאֶעֱשֶׂה־כֵּ֖ן – הכא"ף בתיבת כֵּן בדגש חזק מחמת המקף ומדין דחיק, וכן בהמשך הפרשה תִּֽהְיֶה־בּ֥וֹ (יג י) יִֽהְיֶה־בְּךָ֖ (טו ד) תַּעֲשֶׂה־כֵּֽן (שם יז).

ל"א – לֹא־תַֽעֲשֶׂ֣ה כֵ֔ן – הכא"ף רפה. ואין כאן דין דחיק מפני שאין מקף בין תיבת תַעֲשֶׂה לתיבת כֵן. וגם דין אתי מרחיק אין כאן מפני שתיבת תַֽעֲשֶׂ֣ה נקראת מלרע ואין דין אתי מרחיק אלא בתיבה שקריאתה מלעיל. והגעיא בתי"ו היא מפני השווא קמץ שאחריה ואיננה נחשבת לטעם.

פרק י"ג

ד' – א֛וֹ אֶל־חוֹלֵ֥ם הַחֲל֖וֹם הַה֑וּא – יבטא הההי"ן בתיבות הַחֲלוֹם הַהוּא כמשפטן, וכן לקמן (פסוק ו) א֣וֹ חֹלֵם֩ הַחֲל֨וֹם הַה֜וּא יוּמָ֗ת.

ה' וְאֶת־מִצְוֺתָ֤יו תִּשְׁמֹ֙רוּ֙ וּבְקֹל֣וֹ תִשְׁמָ֔עוּ וְאֹת֥וֹ תַעֲבֹ֖דוּ וּב֥וֹ תִדְבָּקֽוּן תיבות תִּשְׁמֹרוּ תִשְׁמָעוּ תַעֲבֹדוּ מלעיל, ותיבת תִדְבָּקוּן מלרע.

י"ב – וְיִֽרָא֑וּן – הטעם באל"ף ונקראת מלרע. ויטעים גם בגעיא כמשפטה.

י"ד – בְלִיַּ֙עַל֙ – היו"ד בדגש חזק. וכן בהמשך הפסוק וַיַּדִּ֛יחוּ. ובהמשך הפרשה לַעֲנִיֶּ֛ךָ (טו יא) הָֽעִבְרִיָּ֔ה (שם יב) וּמִיִּקְבֶ֑ךָ (שם יד).

י"ח – וְנָֽתַן־לְךָ֤ רַחֲמִים֙ – תיבת וְנָתַן מלעיל מחמת המקף.

פרק י"ד

י"ז – הָֽרָחָ֖מָה – הטפחא בחי"ת ונקראת מלעיל. ויטעים גם בה"א כמשפט הגעיא.

כ"ב – שָׁנָ֥ה שָׁנָֽה – מנהגינו לזקוף מעט תיבה שָׁנָה הראשונה שלא יישמע כתיבה אחת.

כ"ט – כִּ֣י אֵֽין־לוֹ֩ חֵ֨לֶק וְנַחֲלָ֜ה – יזקוף מעט תיבת לוֹ להבדילה מתיבת לֹא.

פרק ט"ז

ג' – תֹּֽאכַל־עָלָ֥יו מַצּ֖וֹת תיבת תֹּֽאכַל מלעיל מחמת המקף.

ט"ו – וְהָיִ֖יתָ אַ֥ךְ שָׂמֵֽחַ – מנהגינו בקריאת תיבת שָׂמֵחַ כאילו כתוב שָׂמֵיַח, וכן בכל פתח גנובה הבאה אחרי צירי או חירק. וראה מה שכתבתי בתחלת פרשת נח.

 

תגובות
מס. התגובהתוכן התגובה
1. דוד. מסורת מדויקת (6/08/2018 17:32:53)

עוד...

10 שנים למכון כתבי היד נוסח תימן
דפוס ברק