לק"י נוסח תימן-פורטל קהילות תימן

כתובתינו: רחוב בירנבוים 26 בני ברק
טלפון: 03-6781444

שעות פתיחה: א-ה 10:00-21:00 יום ו' 9:00-13:00 

ברוכים הבאים! 

הצטרפו לרשימת התפוצה
שלח לחבר
חדשות
חנות
רדיו שבזי
תוכן
הלכות
מוזיקה
אודיו
וידאו
חיי קהילה
גלריה
כתר תימן 1

לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת לֶךְ לְךָ

10/10/2018

פרק י"ב

ג' –  אָאֹר יבחין בין קריאת האל"ף הראשונה בקמץ לקריאת האל"ף השנייה בחולם.

ד' – חָמֵ֤שׁ שָׁנִים֙ – יפריד אך מעט בין הדבקים. אך ייתן לב שלא יישמע כטעם מפריד. וכן בהמשך הפרשה אֲשֶׁ֣ר רָכָ֔שׁוּ (פסוק ה) אַבְרָ֨ם מִמִּצְרַ֜יִם (יג א) אֶל־ל֗וֹט (יג ח) אִם־מִחוּט֙ (יד כג) וְד֥וֹר רְבִיעִ֖י (טו טז) וְשֵׁ֣שׁ שָׁנִ֑ים (טז טז) הִמּ֥וֹל לָכֶ֖ם (יז י) יִמּ֥וֹל לָכֶ֛ם, בֶּן־נֵכָ֔ר (שם יב).

ה' - אַ֣רְצָה כְּנַ֔עַן – הכא"ף בדגש חזק מדין דחיק וכן בהמשך הפסוק. וכן לקמן מַה־זֹּ֖את עָשִׂ֣יתָ לִּ֑י, הִגַּ֣דְתָּ לִּ֔י (פסוק יח) הֶ֥רָה נָּֽסוּ (יד י) וַיַּחְשְׁבֶ֥הָ לּ֖וֹ (טו ו).

ט"ז –  וַֽיְהִי־ל֤וֹ צֹאן־וּבָקָר֙ – יזקוף מעט תיבת לוֹ להבדילה מתיבת לֹא. וכן בהמשך הפרשה וַיִּבְחַר־ל֣וֹ ל֗וֹט (יג יא) וַיִּתֶּן־ל֥וֹ מַעֲשֵׂ֖ר (יד כ) וַיִּקַּח־ל֣וֹ אֶת־כׇּל־אֵ֗לֶּה (טו י) ל֥וֹ לְאִשָּֽׁה (טז ג).

י"ח – לָ֚מָּה – המי"ם בדגש חזק. ותיבה זו נמנית אצל המדקדקים בין התיבות היוצאות מן הכלל שבא בהן דגש אחרי קמץ, וסימנן ל"ב אי"ש לָמָּה בָּתִּים אָנָּא יָמָּה שָׁמָּה. וקריאת תיבת לָמָּה מלעיל אך לקמן (פסוק יט) לָמָ֤ה אָמַ֙רְתָּ֙ קריאתה מלרע, והכלל בזה שכאשר באה תיבת לָמָּה לפני שאר אותיות קריאתה מלעיל אך כאשר תבוא לפני אותיות אה"ע קריאתה מלרע. ויש בנביאים ובכתובים מעט יוצאים מן הכלל אבל לא במקרא.

פרק י"ג

ז' מִקְנֵֽה־אַבְרָ֔ם – המנהג לקרוא תיבת מִקְנֵה הראשונה מלרע והשנייה מִקְנֵה־ל֑וֹט מלעיל. ומקור המנהג בכללי הגעיא ובפעם אחרת נאריך בזה בס"ד.

י"ד - שָׂ֣א נָ֤א יזקוף מעט תיבת שָׂא שלא יישמע שָׂנָא. וכן לקמן (טז ב) בֹּא־נָא֙ יזקוף מעט תיבת בֹּא.

פרק י"ד

ב' מֶ֣לֶךְ צְבֹיִ֔ים – יבטא היו"ד כמשפטה שלא יישמע צְבֹאִים. אך ייתן לב שלא יישמע כיו"ד דגושה.

פרק ט"ו

י"ז וַיְהִ֤י הַשֶּׁ֙מֶשׁ֙ בָּ֔אָה – תיבת בָּאָה מוטעמת מלעיל כי הכוונה בלשון עבר.

פרק ט"ז

א' וּשְׁמָהּ הָגָר – יקפיד לבטא כל תיבה כמשפטה ובתיבת וּשְׁמָהּ יבטא הה"א במפיק ולא יחבר התיבות. ובתיבת הָגָר ייתן לב להקפיד לבטא הרי"ש כמנהגינו ואף מי שלא מקפיד דרך כלל שלא יישמע הָגָג.

ג' לְאַבְרָ֥ם אִישָׁ֖הּ ל֥וֹ לְאִשָּֽׁה – יבדיל בין תיבת אִישָׁהּ לתיבת אִשָּׁה.

י"ג אַתָּה אֵל רֳאִי יחטוף הרי"ש כמשפט קריאת שווא קמץ, אך בהמשך הפסוק אַחֲרֵי רֹאִי יקרא כמשפט קריאת החולם בלא חטף. ויש בזה שינוי משמעות.

 

עוד...

10 שנים למכון כתבי היד נוסח תימן