לק"י נוסח תימן-פורטל קהילות תימן

כתובתינו: רחוב בירנבוים 26 בני ברק
טלפון: 03-6781444

שעות פתיחה: א-ה 10:00-21:00 יום ו' 9:00-13:00  ברוכים הבאים! 

מדור ימי הפורים

הצטרפו לרשימת התפוצה
שלח לחבר
חדשות
חנות
רדיו שבזי
תוכן
הלכות
מוזיקה
אודיו
וידאו
חיי קהילה
גלריה
ליל הסדר בירושלים תשע"ט

לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת וַיִּקְרָא

13/03/2019

לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת וַיִּקְרָא

פרק א'

ט' – רֵֽיחַ־נִיח֖וֹחַ – למנהגינו בקריאת פתח גנובה יקרא כאילו כתוב רֵֽייַח־נִיח֖וֹוַח.  והכלל בזה בתיבות המסתיימות באותיות הח"ע הגרוניות כגון תיבת רוּחַ שעיקר משקלה הוא רוּח אך מכיוון שאותיות אלו קשים להגייה תבוא בהם פתח גנובה כדי להקל את הקריאה. ומקום הפתח הוא מעט לפני האות האחרונה בתיבה להורות כאילו ישנה אות שחסרה שם. ולדעת רוב המדקדקים וכן מנהגינו שכאשר הפתח באה אחרי חולם או שורק יקרא כאילו נוספה האות וא"ו, אך כשבאה פתח גנובה אחרי צירי או חירק יקרא כאילו נוספה האות יו"ד כגון רָקִיַע. ולדעת ראב"ע והגר"א בכל מקום יקרא כאילו נוספה האות אל"ף, וזהו מנהג בני אשכנז וכן הוגים בשפה המדוברת היום.

י' –  וְאִם־מִן – יפריד אך מעט בין הדבקים. אך ייתן לב שלא יישמע כטעם מפריד. וכן בהמשך הפרשה וְאִ֧ם מִן (פסוק יד, ג ו) כׇּל־לְבֹנָתָ֑הּ (ב ב, טז) וְאִם־מִנְחָ֥ה (שם ה) וְאִם־מִנְחַ֥ת (שם ז) יָרִ֣ים מִמֶּ֑נּוּ (ד ח, יט).

פרק ב'

י"ג – תִּמְלָח֒ – הלמ"ד בתיבת תִּמְלָח בקמץ. ואף שבדרך כלל רק כאשר תוטעם התיבה באתנחא או בסוף פסוק ישתנה הניקוד לקמץ, תיבה זו נמנית במוסרה עם התיבות היוצאים מהכלל שבטעם סגולתא השתנה ניקודן לקמץ.

פרק ד'

ח' – הַֽמְכַסֶּ֣ה עַל־הַקֶּ֔רֶב – בכל הפרשה מוזכר הַֽמְכַסֶּ֣ה אֶת־הַקֶּ֔רֶב, ופסוק זה יוצא מהכלל.

כ' – יַעֲשֶׂה־לּ֑וֹ – הלמ"ד בתיבת לּוֹ בדגש חזק מחמת המקף ומדין דחיק.

ל"א – הוּסַ֣ר חֵלֶב֮ – תיבת הוּסַר מלרע. ואף שתיבת חֵלֶב הסמוכה לה נקראת מלעיל, ומחמת קירוב הנגינות היה צריך להיות דין נסוג אחור. הכלל בזה הוא שלא יסוג הטעם כאשר יבואו שתי תיבות סמוכות המוטעמות בטעם מוליך (משרת) כמו כאן כַּאֲשֶׁ֨ר הוּסַ֣ר וכן בהמשך הפסוק מֵעַ֣ל זֶ֣בַח הַשְּׁלָמִים֒. ויש מעט יוצאים מהכלל.

פרק ה'

ז' – דֵּ֣י – היו"ד איננה יוצאת במבטא.

ח' – לַחַטָּ֖את – בכל הפרשה הלמ"ד בשווא לְחַטָּאת, חוץ מפסוק זה שהלמ"ד בפתח.

י"ט – אָשָׁ֖ם ה֑וּא אָשֹׁ֥ם – יבדיל בין קריאת אָשָׁם השי"ן בקמץ לקריאת אָשֹׁם בחולם, שיתפרש הפסוק כמשפטו.

כ"א – וְכִחֵ֨שׁ – כאן החי"ת בצירי ומלרע, ובפסוק הבא וְכִ֥חֶשׁ בפתח סגול ומלעיל. וטעם הדבר כתבתי לעיל בפרשת חיי שרה ובפרשת יתרו.

 

עוד...

10 שנים למכון כתבי היד נוסח תימן
דפוס ברק