לק"י נוסח תימן-פורטל קהילות תימן

כתובתינו: רחוב בירנבוים 26 בני ברק
טלפון: 03-6781444

שעות פתיחה: א-ה 10:00-21:00 יום ו' 9:00-13:00 

ברוכים הבאים! 

הצטרפו לרשימת התפוצה
שלח לחבר
חדשות
חנות
רדיו שבזי
תוכן
הלכות
מוזיקה
אודיו
וידאו
חיי קהילה
גלריה
כתר תימן 1

לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת שְׁמִינִי

29/03/2019

לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת שְׁמִינִי

פרק ט'

כ"ד – וַיַּ֤רְא כׇּל־הָעָם֙ – הכא"ף בתיבת כׇּל בדגש קל. בדרך כלל אותיות אהו"י הבאות לפני אותיות בג"ד כפ"ת מבטלות מהן את הדגש, אך תיבת וַיַּרְא למרות שמסתיימת באות אל"ף לא מבטלת הדגש, כיון שאל"ף זו נכתבת רק להורות על שורש המלה שהוא מלשון רְאִיָּה. ולולי זאת לא הייתה האות אל"ף צריכה להיכתב מפני שקודמת לה האות רי"ש המנוקדת בשווא נח (והוא נח נראה מפני שיוצאת במבטא) ואין נח מוליד עוד נח לאחריו. מה שאין כן בפסוק הקודם וַיֵּרָ֥א כְבוֹד־ה', האל"ף בתיבת וַיֵּרָא מבטלת הדגש מהתיבה שלאחריה מפני שהיא חלק מהמלה והיא נקראת נח נסתר (שאיננה יוצאת במבטא).

פרק י'

ד' – נָדָ֨ב וַאֲבִיה֜וּא – יבחין ויבדיל בין מבטא האות בי"ת בסוף תיבת נָדָב למבטא האות וא"ו בתחילת תיבת וַאֲבִיהוּא.

ח' –  וַיְדַבֵּ֣ר ה' אֶֽל־אַהֲרֹ֖ן לֵאמֹֽר – הטעמים בפסוק זה שונים מאשר הטעמים בפסוקי וַיְדַבֵּ֥ר ה' אֶל־מֹשֶׁ֥ה לֵּאמֹֽר, אצל אהרן שם השם מוטעם בזקף קטן שהוא טעם מעמיד ואצל משה שם השם בטפחא שהוא מפריד. וכנראה הטעם להורות שרק עם משה דבר המקום ב"ה פנים בפנים ולהורות על קרבתו היתירה יותר מאהרן.

י"ד – אִתָּ֑ךְ – התי"ו בקמץ והכא"ף בשווא נח. ובפסוק הבא אִתְּךָ֙ התי"ו בשווא נע והכא"ף בקמץ. והכלל בזה כאשר תוטעם בטעם מוליך או מפריד ינוקד אִתָּךְ, ובטעם מעמיד ינוקד אִתְּךָ.

י"ח – הֵ֚ן לֹא־הוּבָ֣א אֶת־דָּמָ֔הּ – יקפיד לבטא האות ה"א בתיבת הֵן שלא יישמע אֵין. וכן בפסוק הבא הֵ֣ן הַ֠יּ֠וֹם, ובכל מקום כעין זה.

י"ט – וְאָכַ֤לְתִּי – מלעיל מפני שהוא בלשון עבר.

         הַיִּיטַ֖ב – הה"א בפתח והיו"ד בדגש חזק.

פרק י"א

ז' – וְשֹׁסַ֥ע – מלרע.

ט' – כֹּ֣ל אֲשֶׁר־לוֹ֩ – יזקוף מעט תיבת לוֹ להבדילה מתיבת לֹא. וכן בהמשך הפרק (פסוק כא) אֲשֶׁר־ל֤וֹ כְרָעַ֙יִם֙.

י"ח – וְאֶת־הַתִּנְשֶׁ֥מֶת – השי"ן בפתח סגול כמשפטה, ובהמשך הפרק (פסוק ל) וְהַתִּנְשָֽׁמֶת השי"ן בקמץ מפני סוף הפסוק וכן בפרשת ראה (דברים יד טז).

כ"א – מִמַּ֣עַל לְרַגְלָ֔יו – יפריד אך מעט בין הדבקים. אך ייתן לב שלא יישמע כטעם מפריד. וכן בפסוק הבא הַחַרְגֹּ֣ל לְמִינֵ֔הוּ.

 

עוד...

דפוס ברק
10 שנים למכון כתבי היד נוסח תימן