לק"י נוסח תימן-פורטל קהילות תימן

כתובתינו: רחוב בירנבוים 26 בני ברק
טלפון: 03-6781444

שעות פתיחה: א-ה 10:00-21:00 יום ו' 9:00-13:00 

ברוכים הבאים! 

הצטרפו לרשימת התפוצה
שלח לחבר
חדשות
חנות
רדיו שבזי
תוכן
הלכות
מוזיקה
אודיו
וידאו
חיי קהילה
גלריה
כתר תימן 1

לשון הזהב

מאת הרב נתנאל רענן - nr054845@gmail.com

כל הזכיות שמורות

הערות והארות יתקבלו בברכה

מוקדש לע"נ מרנן הגר"ש קורח והגר"ע בסיס זיע"א

ולעילוי נפש מו"ז עטרת ראשנו הרב יהודה בן יוסף זצ"ל

 

 

 

 

לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת בָּלָק

לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת בָּלָק

י"ט – לֹ֣א אִ֥ישׁ אֵל֙ וִֽיכַזֵּ֔ב וּבֶן־אָדָ֖ם וְיִתְנֶחָ֑ם – בתיבת וִיכַזֵּב הוא"ו בגעיא והיו"ד נאלמת ואינה יוצאת במבטא, ובתיבת וְיִתְנֶחָם הוא"ו בשווא נע ולמנהגינו קריאתה נוטה לחירק מפני היו"ד שלאחריה והיו"ד בחירק ויוצאת במבטא.
8/07/2019
לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת חֻקַּת

לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת חֻקַּת

י"ג – אֶת־מִשְׁכַּ֤ן ה֙ טִמֵּ֔א – יפריד בפשטא בשם השם כמשפטה. ואין מנהגינו להפריד כאן מחמת שינוי משמעות בשם השם יותר משאר מקומות. וכן בהמשך הפרק כִּי֩ אֶת־מִקְדַּ֨שׁ ה֜ טִמֵּ֗א (פסוק כ).
4/07/2019
לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת קֹרַח

לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת קֹרַח

פרק יח - י' – יִֽהְיֶה־לָּֽךְ – הלמ"ד בתיבת לָּךְ בדגש חזק מחמת המקף ומדין דחיק וכן בהמשך הפרק וְזֶה־לְּךָ֞ (פסוק יא) יִֽהְיֶה־לָּ֑ךְ (פסוק טו) וּבְשָׂרָ֖ם יִהְיֶה־לָּ֑ךְ (שם יז).
25/06/2019
לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת שְׁלַח לְךָ

לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת שְׁלַח לְךָ

ח' – וַיִּשְׁלַ֨ח אֹתָ֥ם מֹשֶׁ֛ה – יפריד אך מעט בין הדבקים. אך ייתן לב שלא יישמע כטעם מפריד. וכן בהמשך הפרשה בִּן־נֽוּן (פסוק ח ובהמשך הפרשה) אֲשֶׁר־רָאִ֥ינוּ (פסוק לב) סָ֣ר צִלָּ֧ם מֵעֲלֵיהֶ֛ם (יד ט) אִ֣ם מֵעֵינֵ֣י (טו כד).
18/06/2019
לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת בְּהַעֲלֹתְךָ

לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת בְּהַעֲלֹתְךָ

ב' – וְיַעֲשׂ֧וּ בְנֵי־יִשְׂרָאֵ֛ל – כאן הוא"ו בשווא וקריאתה נוטה לחירק כמנהגינו בקריאת שווא נע לפני האות יו"ד ומשמעותה בלשון ציווי לעתיד. ובהמשך הפרק (פסוק ה) וַיַּעֲשׂ֣וּ אֶת־הַפֶּ֡סַח הוא"ו בפתח ומשמעותה לשון עבר. וייזהר בקריאתו שלא לשנות המשמעות..
13/06/2019
לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת נָשֹׂא

לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת נָשֹׂא

ו' – אִ֣ישׁ אֽוֹ־אִשָּׁ֗ה – מנהגינו לזקוף מעט תיבת אוֹ שלא יישמע כתיבה אחת עם תיבת אִשָּׁה. וכן בהמשך הפרשה (ו ב).
ז' – אָשַׁ֥ם לֽוֹ – תיבת אָשַׁם מלרע. ותיבה זו יוצאת מן הכלל שאין נוהג כאן דין נסוג אחור.
28/05/2019
לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת בְּמִדְבַּר סִינַי

לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת בְּמִדְבַּר סִינַי

כ"א – נָדָ֣ב וַאֲבִיה֣וּא – יבחין בין מבטא הבי"ת בסוף תיבת נָדָב למבטא הוא"ו שבראש תיבת וַאֲבִיהוּא.
29/05/2019
לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת בְּחֻקֹּתַי

לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת בְּחֻקֹּתַי

ט"ל – יִמַּ֙קּוּ֙ – המי"ם והקו"ף בדגש חזק מפני שבאו אחרי תנועה קטנה. ואף בהמשך הפסוק יִמָּֽקּוּ למרות שהמי"ם בקמץ שהיא תנועה גדולה יבוא דגש חזק בקו"ף, כי עיקר ניקודה בפתח ונשתנה לקמץ רק מפני שהוטעמה בסוף פסוק ואינה מאבדת את הדגש.
22/05/2019
לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת בְּהַר

לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת בְּהַר

ל' – אֲשֶׁר־ל֣וֹ (לא) חֹמָ֗ה – מנהגינו לזקוף מעט תיבת לוֹ להבדילה מתיבת לֹא.
ל"ה – וְהֶֽחֱזַ֣קְתָּ בּ֔וֹ – תיבת וְהֶחֱזַקְתָּ מלעיל והבי"ת בתיבת בּוֹ בדגש חזק מדין אתי מרחיק.
14/05/2019
לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת אֱמֹר

לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת אֱמֹר

כ' – מְר֥וֹחַ אָֽשֶׁךְ – מנהגינו לקרוא כאילו כתוב מְרוֹוַח וכן בהמשך הפרשה צָר֙וּעַ֙ (כב ד) יקרא כאילו כתוב צָרוּוַע. ועיין מה שכתבתי בתחילת פרשת תזריע.
8/05/2019
לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת קְדֹשִׁים

לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת קְדֹשִׁים

ג' – וְאָבִיו֙ – יבטא הוא"ו בסוף התיבה כמשפטה שלא יישמע וְאָבִיב. וכן בכל מקום.
ה' – תִּזְבָּחֻֽהוּ – ייתן לב לא לבלוע בקריאתו את האות ה"א בסוף התיבה שלא יישמע תִּזְבָּחוּ.
5/05/2019
לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת אַחֲרֵי מוֹת

לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת אַחֲרֵי מוֹת

ל"ד – וְהָֽיְתָה־זֹּ֨את – תיבת וְהָיְתָה מלעיל והזא"ן בתיבת זֹּאת בדגש חזק מדין אתי מרחיק. וכן בהמשך הפרשה תִּֽהְיֶה־זֹּ֥את (יז ז).

10/04/2019
לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת זֹאת תִּהְיֶה

לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת זֹאת תִּהְיֶה

ל"ה – וּבָא֙ אֲשֶׁר־ל֣וֹ הַבַּ֔יִת – יזקוף מעט תיבת לוֹ להבדילה מתיבת לֹא.
ל"ו – וְאַ֥חַר כֵּ֛ן – תיבת וְאַחַר מלעיל מדין נסוג אחור.
29/04/2019
לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת תַּזְרִיעַ

לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת תַּזְרִיעַ

ד' – וּשְׂעָרָ֖ה לֹא־הָפַ֣ךְ לָבָ֑ן – כאן וּשְׂעָרָה בלא מפיק ה"א, ולקמן (פסוק כ) וּשְׂעָרָ֖הּ הָפַ֣ךְ לָבָ֑ן במפיק ה"א. וסימנך וּשְׂעָרָה "לֹא" הָפַךְ לָבָן בלא מפיק.
7/04/2019
לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת שְׁמִינִי

לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת שְׁמִינִי

י"ח – וְאֶת־הַתִּנְשֶׁ֥מֶת – השי"ן בפתח סגול כמשפטה, ובהמשך הפרק (פסוק ל) וְהַתִּנְשָֽׁמֶת השי"ן בקמץ מפני סוף הפסוק וכן בפרשת ראה (דברים יד טז).
29/03/2019
לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת צַו

לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת צַו

ז' – ל֥וֹ יִהְיֶֽה – יזקוף מעט תיבת לוֹ להבדילה מתיבת לֹא. וכן בהמשך הפרק ל֥וֹ יִהְיֶֽה (פסוק ח) ל֥וֹ תִֽהְיֶֽה (פסוק ט) ל֥וֹ יִהְיֶֽה (פסוק יג) ל֧וֹ תִהְיֶ֛ה (פסוק לג).
21/03/2019
לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת וַיִּקְרָא

לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת וַיִּקְרָא

י' – וְאִם־מִן – יפריד אך מעט בין הדבקים. אך ייתן לב שלא יישמע כטעם מפריד. וכן בהמשך הפרשה וְאִ֧ם מִן (פסוק יד, ג ו) כׇּל־לְבֹנָתָ֑הּ (ב ב, טז) וְאִם־מִנְחָ֥ה (שם ה) וְאִם־מִנְחַ֥ת (שם ז) יָרִ֣ים מִמֶּ֑נּוּ (ד ח, יט).
13/03/2019
לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת פְקוּדֵי

לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת פְקוּדֵי

ג' – וְקִצֵּ֣ץ פְּתִילִם֒ – הצא"ד בדגש חזק מפני שבאה אחרי תנועה קטנה.
וּבְת֣וֹךְ הַשֵּׁ֑שׁ – ייתן לב לבטא הה"א בתיבת הַשֵּׁשׁ כמשפטה שלא תיבלע עם הכא"ף שבתיבת וּבְתוֹךְ ויישמע כאומר וּבְתוֹ כַשֵּׁשׁ. וכן כל כיוצא בזה.
26/02/2019
לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת וַיַּקְהֵל

לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת וַיַּקְהֵל

ד' – אִֽישׁ־אִ֥ישׁ – מנהגינו שיזקוף מעט תיבת אִישׁ הראשונה למרות שמנוקדת בטעם מוליך, וכן בכל מקום שבאו שתי תיבות דומות ברצף. וכנראה הטעם שלא יישמע אִישִׁישׁ.
26/02/2019
לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת כִּי תִשָּׂא

לְשׁוֹן הַזָּהָב / פרשת כִּי תִשָּׂא

י"א – אֶל־מֹשֶׁ֥ה לֵּאמֹֽר – אף שתיבת מֹשֶׁ֥ה במארכה, המנהג הידוע בקריאה לזקוף בתיבה זו מעט. וכן בכל המקומות שמופיע כך במקרא. ואולי הטעם כדי שלא יישמע מֹשֶׁלֵּאמֹר כתיבה אחת.
20/02/2019
10 שנים למכון כתבי היד נוסח תימן
דפוס ברק